اودو در ایران

دستاوردها و چالش های اودو در ایران و مسیر رو به رشد این پلتفرم در کسب و کارهای ایرانی
اودو در ایران

میلاد صادقی
17 آبان 1402
زمان مطالعه: 19 دقیقه
هنوز نظری وجود ندارد

کشور ایران به دلیل جایگاهی که در صنعت و تجارت دارد و پیشرفت روزافزون صنایع در ایران در زمینه های مختلف همواره نیاز به یک نرم افزار یکپارچه سازمانی (ERP) جهت پاسخگویی به نیازهای مدیریتی صنعت مربوطه در زمینه‌های مختلف همچون مالی، انبارداری، منابع انسانی و ... در بین کسب و کارها حس شده است.

اودو یکی از بهترین نرم افزارهای یکپارچه مدیریت سازمانی (ERP) می‌باشد که به‌دلیل متن باز بودن روز به روز درحال محبوب شدن بین کسب و کارها و صنایع مختلف می‌باشد. به نحوی که در حال حاضر بیش از دوازده میلیون کاربر فعال درحال استفاده از این ERP در سرتاسر جهان می‌باشند.  

یکی از نقاط قوت این نرم افزار، نمایندگی های معتبر در کشورهای مختلف بوده که باعث سهولت استقرار و پشتیبانی این نرم افزار در هر منطقه جغرافیایی می‌باشند. در کنار این موارد اودو به صورت تخصصی در زمینه بومی سازی ماژول ها برای کشورهای مختلف با همکاری نمایندگانی که در کشورهای مختلف دارد کار کرده است به نحوی که نیازهای اساسی کسب و کارها و صنایع کشورهای مختلف را جوابگو باشد.

متاسفانه به دلیل تحریم هایی که از سوی اتحادیه اروپا (Union Européenne ) برای ایران لحاظ شده، شرکت اودو هم به‌دلیل تابعیت از قوانین از هرگونه فعالیت در ایران خودداری کرده است. به همین منظور مسائل مربوط به بومی سازی ایران بر روی اودو پیشرفتی نداشته است و حتی موارد اولیه‌ای که نیاز استفاده در ایران بوده همچون تقویم جلالی و یا ترجمه فارسی، توسط شرکت اودو و نمایندگان رسمی این شرکت اصلا توسعه داده نشده یا به صورت ناقص در دسترس می‌باشد.

خوشبختانه به‌دلیل متن باز بودن اودو تیم هایی در ایران شروع به بومی سازی و شخصی سازی اودو برای کسب و کارها و صنایع مختص ایران نموده‌اند که درحال حاضر در جامعه توسعه دهندگان اودو در ایران (Odoo Community IRAN) دورهم گرد آمده اند و فعالیت های شایانی در این زمینه انجام داده‌اند، تیم فادو نیز در این راستا به عنوان مدیریت جامعه توسعه دهندگان متن باز اودو در ایران به توسعه و بومی سازی متن باز اودو در ایران کمک می‌کند.  

دراین پست قصد داریم دستاوردهایی که اودو در ایران تا به الان کسب کرده است و چالش هایی که اگر برای کسب و کارها برطرف شوند چه تاثیری در استفاده اودو در ایران خواهد داشت و آینده و راه رو به جلوی اودو در ایران بحث کنیم.


دستاوردهای اودو در ایران:

همانگونه که در بالا اشاره شد ایران به دلیل جایگاه صنعتی در خاورمیانه و دنیا در زمینه صنایع مختلف و کسب و کارهای متعددی سرآمد بقیه کشورها بوده، درحال حاضر صنایع متعددی درحال استفاده از ERP برای رفع نیازها و مدیریت مدل های کسب و کار خود هستند و اکثرا از ERP های بومی مانند همکاران سیستم و شماران سیستم و ... درحال استفاده می‌باشند.

پس از بلوغ اودو از نسخه ۱۳ به بعد، تعداد کسب و کارهای ایرانی که روی به این ERP آورده‌اند افزایش پیدا کرد و به‌صورت تخصصی شروع به توسعه و بومی سازی اودو نموده‌اند و یا از توسعه دهندگان قدیمی اودو در این زمینه یاری گرفتند. این فعالیت‌ها باعث روند رو به رشد بومی سازی اودو برای ایران بود که باعث افزایش محبوبیت اودو در ایران بود و کسب و کارهای بیشتری علاقه به استفاده از این ERP از خود نشان دادند به نحوی که مشکلات بومی سازی را برای شروع کنار گذاشتند و از بیس نرم افزار اودو و کمک از اپ استور اودو فعالیت خود را با این ERP شروع کردند.

درحال حاضر صنایع مختلفی همچون پتروشیمی، فولادسازی، کاشی و سرامیک و ... درحال استفاده از ماژول های پایه اودو می‌باشند و اکثرا یا به صورت تخصصی درحال توسعه اودو بوده و یا از جامعه توسعه دهندگان اودو در ایران در این راه یاری گرفته‌اند.

خوشبختانه آمدن نام های بزرگی همچون همراه اول، توزیع نیروی برق مشهد، گل گهر سیرجان و ... برای استفاده از اودو در ایران باعث به‌وجود آمدن جنبشی برای رفع مشکلات و چالش های سر راه در ایران شده به نحوی که به‌صورت روزانه شاهد افزایش توسعه دهندگان اودو در ایران هستیم و روند بومی سازی سرعت چشم گیری به خود گرفته است.  

درحال حاضر با رونمایی از نسخه 17 اودو و افزایش تیم های توسعه دهنده این پلتفرم بر روی اودو، تقریبا تمامی پیش نیازهای استارت کسب و کارها بر روی این پلتفرم برطرف شده و حتی جدیدترین استانداردهای ایران به عنوان مثال سامانه مودیان نیز بر روی پلتفرم اودو پیاده سازی شده است.

دستاورد اودو در ایران

شماهم اگر علاقه‌مند به استقرار اودو برای کسب و کار خود شده‌اید می‌توانید با تیم فادو در تماس باشید تا براساس نیاز و مدل کسب و کاری شما به بهترین شکل ممکن، اودو را برای کسب و کار خود استقرار دهید.

ارتباط با ما 


چالش‌های اودو در ایران:

اودو به‌صورت تخصصی برای اکثر کشورها با همکاری با نمایندگی های مختص آن کشور دست به بومی سازی برای مختص کسب و کار کشورهای مختلف زده، اما به‌دلیل تحریم ها ایران از این قاعده مستثنی بوده است.

عمده چالش هایی که کسب و کارها برای شروع بر روی نسخه پایه اودو با آن مواجه می‌شوند بومی سازی پایه اودو و بومی سازی فرآیندهای مالی و حسابداری و منابع انسانی اودو می باشند.

لازم به ذکر است چالش های مطرح شده بر روی نسخه اینترپرایز اودو بوده که تهیه این نسخه نیز به دلیل تحریم های بین المللی یک چالش برای کسب و کارها می باشد. (برای دریافت نسخه اینترپرایز می‌توانید با ما در تماس باشید.)

موارد زیر مواردی هستند که چالش های استقرار اودو در ایران می‌باشند:

موارد پایه:

با توجه به تحریم ایران و عدم توسعه بسته بومی سازی ایران توسط شرکت اودو و نمایندگان رسمی این شرکت و تفاوت های عمده در موارد پایه همچون زبان و تقویم کاری این موارد چالش ابتدایی کسب و کارها برای استفاده از پلتفرم اودو می‌باشند که به شرح زیر است:

  • تقویم شمسی: به‌صورت پیشفرض، اودو از تقویم شمسی پشتیبانی نمی‌کند، این مورد با توجه به درجه اهمیت بالا برای شروع فعالیت کسب و کارها بر روی اودو، از نسخه 13 توسط تیم های بومی سازی ایران به صورت کامل توسعه یافته و دراختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد.( برای دریافت تقویم شمسی می‌توانید با ما در تماس باشید.)
  • ترجمه تخصصی فارسی: به صورت پیشفرض،  بسته ترجمه فارسی بر روی اودو قرار دارد اما بسته ترجمه تحت الفظی فارسی بوده که تقریبا اکثر کلمات هم ترجمه نشده می‌باشند، این مورد به‌دلیل قابل فهم تر شدن نرم افزار یکی از موارد حیاتی است که متاسفانه یکی از مواردی است که در اولویت کمتری برای تیم های بومی سازی ایران بوده است. درحال حاضر تیم های محدودی درحال ترجمه تخصصی این پلتفرم زیرنظر کارشناسان مربوط به هر بخش این پلتفرم می‌باشند.
  • اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی: به‌صورت پیشفرض فیلدهای اطلاعاتی بابت هر شخص حقیقی یا حقوقی در اودو وجود دارد اما بسته به نیاز ایران نیاز هست فیلدهای اطلاعاتی بیشتری به این موارد اضافه شده و یا بعضی از موارد نیز تغییر پیدا کنند.
  • اتصال به سرویس های جانبی: سرویس های جانبی ای همچون سرویس پیامک ایران، سرویس پست ایران، درگاه های پرداخت ایران، پوش نوتیفیکیشن ایران و ... باید برای جایگزین شدن با سرویس های مشابه دراین پلتفرم که سرویس های تحریم شده و یا غیرقابل استفاده داخل ایران هستند بومی سازی شوند.


مالی و حسابداری:

ساختار مالی و حسابداری ایران با توجه به ارائه گزارشات رسمی به صورت چاپی و دفترنویسی و همچون ساختارهای قدیمی جزو عمده بخش های نیازمند بومی سازی بر روی پلتفرم اودو می‌باشد که به شرح زیر است:

  • جدول حساب: با توجه به تفاوت ساختار جدول حساب اودو با نرم افزارهای بومی ایران و استفاده از حساب های پیشفرض تعریف شده و استفاده از این حسابها در عمده تنظیمات حسابداری اودو، این بخش یکی از حیاتی ترین قسمت های موردنیاز به بومی سازی حسابداری اودو می‌باشد که منطبق بر آخرین استانداردهای سازمان امور مالیاتی ایران باید بومی سازی شود تا فرآیند مالی و حسابداری سازمان دچار اختلال نشود. 
  • سیستم نقدینگی: با توجه به حساسیت بحث چک‌های صیادی در کسب و کارهای ایرانی و تفاوت فرآیند صدور چک و سیستم دریافت و پرداخت داخل ایران با کشورهای دیگر یکی از سنگین ترین بومی سازی های پلتفرم اودو مربوط به این قسمت بوده و برای جوابگویی به نیاز کسب و کارها در فرآیندهای صدور چک نیاز به توسعه یک ماژول جدید منطبق بر فرآیندهای حسابداری اودو بوده تا کاملا مراحل صدور، واخواست و ... چک های دریافتی و پرداختی و استعلام صیادی چک ها را بر روی پلتفرم اودو اضافه کند.
  • اتصال به سرویس های رسمی: با توجه به رویکرد سازمان امور مالیاتی ایران برای نزدیک شدن به ساختار مالی و حسابداری روز دنیا و ارائه سرویس های گزارشاتی همچون سامانه مودیان، کسب و کارها نیز برای اتصال به این سرویس ها نیاز به بومی سازی پلتفرم براساس ساختار ارائه شده طبق مستندات این سرویس ها و استانداردهای اودو می‌باشند.
  • تجمیع اسناد حسابداری: یکی از بزرگترین چالش هایی که بر روی بخش مالی و حسابداری اودو برای کسب و کارهای ایرانی وجود دارد صدور سندهای حسابداری داخل اودو برای هر رویداد مالی به صورت مجزا و تفکیک شده است که این موضوع باعث افزایش چشم گیر تعداد سندهای حسابداری می‌باشد. این موضوع برای کسب و کارهای خارج از ایران که ملزم به دفترنویسی و ارائه گزارشات به صورت چاپی به کارشناس و اداره امور مالیاتی نمی‌باشند، بسیار قابلیت مهمی بوده و امکان گزارش گیری تا ریز اسناد را در اختیار مدیران مالی سازمان می‌گذارد. متاسفانه در کشور ما به دلیل قدیمی بودن ساختار حسابداری و ارائه گزارشات کاغذی به نهادهای مربوطه تعداد بالای اسناد حسابداری چالش بسیار بزرگی برای کسب و کارها و ارائه این گزارشات می‌باشد. راه حلی که درحال حاضر بر روی اودو پیشنهاد می‌شود تجمیع اسناد حسابداری به صورت دوره‌ای و یا به صورت دسته‌بندی شده براساس رویدادهای مالی متفاوت می‌باشد.
  • قالب گزارشات قانونی ایران: با توجه به نیاز کسب و کارها برای ارائه بخش مالی و حسابداری پلتفرم اودو به عنوان یک سیستم رسمی و قانونی برای سازمان امور مالیاتی ایران پیش نیاز این مورد نیاز به ارائه گزارشات قانونی بر طبق آخرین استانداردهای سازمان حسابرسی همچون گزارشات استاندارد ترازنامه، گزارش سود و زیان، دفتر کل و ... می‌باشد.
  • اتصال به درگاه های پرداخت: برای کسب و کارهایی که امکان فروش آنلاین و پرداخت درون برنامه‌ای را نیاز دارند یکی از موارد مهم درگاه‌های پرداخت آنلاین بوده که به‌صورت پیشفرض اودو از هیچ کدام از درگاه‌های ایرانی ساپورت نمی‌کند. این مورد نیز با توجه به ارائه مستندات درگاه های پرداخت ایران همچون زرین پال، به پرداخت ملت و بانک سامان و ... نیاز به بومی سازی منطبق بر استانداردهای اودو دارد.
  • اتصال به وب سرویس نرخ ارز: نرخ ارز خودکار یکی از مهم ترین بخش حسابداری برای شرکت‌های وارداتی صادراتی می‌باشد که بر روی اودو به صورت دستی و یا با استفاده از وب سرویس های خارجی که داخل ایران بلااستفاده هستند هندل می‌شود و این مورد باید با اتصال به وب سرویس های ایرانی به صورت خودکار نرخ ارز را به‌روز رسانی کند.


منابع انسانی و حقوق و دستمزد:

با توجه به تفاوت های محاسبه حقوق و دستمزد و کارکرد در هر کشور و یا حتی هر شرکت با توجه به حوزه فعالیت خود یکی از بخش های بسیار انعطاف پذیر و نیازمند بومی سازی بخش منابع انسانی و حقوق و دستمزد اودو بوده که به شرح زیر است:

  • شیفت های کاری: با توجه به ساختار شرکت ها داخل ایران و شیفت های چرخشی و سه شیفت در بعضی از شرکت ها و جابجایی پرسنل در بین شیفت ها و محاسبه حق شیفت در محاسبه حقوق و دستمزد یکی از قسمت های حائز اهمیت برای بومی سازی در بخش منابع انسانی اودو می‌باشد.
  • قرارداد کارمندان و احکام کارگزینی: با توجه به استانداردهای حقوق و دستمزد و قانون کار ایران یکی از اصلی ترین موارد در محاسبه حقوق و دستمزد قرارداد کارمندان و احکام قابل تعریف در قرارداد می باشد که پلتفرم اودو برای کشورهای مختلفی بسته بومی سازی حقوق و دستمزد را درون خود قرار داده که یکی از عمده قسمت های بومی سازی بر روی قرارداد کارمندان و قوانین حقوق و دستمزد آن کشور می‌باشد.
  • محاسبه کارکرد: این مورد با توجه به انواع اضافه کاری در ایران همچون تعطیل کاری و جمعه کاری و تاخیر و تعجیل مجاز در محاسبه اضافه کار و کسر کار و تبدیل کسر کار به مرخصی و مواردی به این شکل نیاز به بومی سازی بر روی پلتفرم اودو می‌باشد تا در سیستم حقوق و دستمزد و قوانین حقوق و دستمزد بتوان از کارکردهای کارمندان در محاسبه حقوق بهره گرفت.
  • وام و مساعده: برای درخواست های کارمندان درقالب پیوست حقوق قسمتی در اودو قرار داده شده اما با ساختار دریافت وام و مساعده در ایران تفاوت دارد و نیاز به بومی سازی و تکمیل این بخش با توجه به نیاز کسب و کارهای ایرانی دارد.
  • قوانین حقوق و دستمزد: یکی از مزیت های اودو نسبت به رقبا امکان تعریف فرمول های حقوق و دستمزد در قوانین حقوق و دستمزد برای محاسبه حقوق می‌باشد. البته این مورد برای کشورهای مختلف درقالب بسته های بومی سازی بر روی این پلتفرم قرار دارد و برای کسب و کارهای ایرانی نیز این قسمت باید قوانین مربوط به قانون کار ایران و یا قوانین اضافه تر همچون پاداش و هزینه های مازاد می‌باشد. برای کسب و کارهایی که نیاز به طرح طبقه بندی مشاغل دارند با توجه به مستندات طرح طبقه بندی در سازمان خود قوانین حقوق و دستمزد باید پیکربندی شوند.
  • بیمه تامین اجتماعی: این مورد با توجه به استاندارد قانون کار ایران برای کارمند و کارفرما نیاز به بومی سازی دارد. ارائه دیسکت بیمه تامین اجتماعی برای ارائه گزارشات بیمه طبق قانون کار نیاز به بومی سازی نیز دارد.
  • مالیات ایران: با توجه به محاسبه مالیات حقوق براساس جدول مالیات حقوق که به صورت سالانه اعلام می‌شود این مورد نیز نیاز به ایجاد جدول مالیات حقوق ایران بر روی سیستم حقوق و دستمزد و استفاده در محاسبات حقوق و دستمزد می‌باشد. ارائه دیسکت مالیات حقوق نیز برای سازمان امور مالیاتی نیازمند بومی سازی بوده تا بعد از محاسبه حقوق دیسکت تنظیم شده و بر روی سامانه سازمان امور مالیاتی بارگذاری شود.
  • بیمه ایران: (این مورد نیز به دلیل دریافت گزارش برای نهادهای حکومتی حائز اهمیت بوده و باید حق بیمه و خروجی گزارش بیمه برای کارکنان هر سازمان به‌صورت تخصصی برای ایران بومی سازی شود.)
  • فیش حقوق: یکی از موارد حائز اهمیت یک قالب استاندارد برای خروجی فیش حقوق با توجه به ساختار قانون کار ایران و بقیه فیلدهای حقوق کارمند برای ارائه به سازمان های دولتی و بانک ها برای کارمندان شرکت، نیاز به بومی سازی و پیاده سازی یک ساختار استاندارد دارد.


انبار و تدارکات:

با توجه به فرآیندهای استاندارد کسب و کارهای داخلی در بخش انبار و تدارکات عمده بومی سازی ها دراین بخش مربوط به گزارشات قانونی ایران می باشد که به شرح زیر است:

  • اتصال به سرویس های رسمی: با توجه به ارائه گزارش شرکت هایی که در حوزه تولید و توزیع کالا فعالیت دارند در سامانه های تجارت و سامانه جامع انبارها این مورد نیز نیاز به بومی سازی براساس مستندات ارائه شده توسط این سامانه ها منطبق بر استانداردهای اودو می باشد.
  • انبارگردانی سه مرحله‌ای: این مورد برای شرکت های مخصوصا تولیدی با حجم کالای بالا و تعدد انبارها مورد حیاتی بوده و در احراز موجودی کالای انبار به بازرس و کارشناس سازمان امور مالیاتی نقش مهمی دارد و جزو الزامات قانونی ایران می​ باشد.
  • قالب گزارشات قانونی ایران: در سیستم انبار اودو گزارشاتی همچون کاردکس ریالی تعدادی بر اساس آخرین استانداردهای ارائه شده از سازمان امور مالیاتی کشور نیاز بوده که به صورت پیش فرض امکان ارائه این گزارش بر روی پلتفرم اودو نمی باشد و نیاز به بومی سازی دارد. 


فروش و بازاریابی:

خوشبختانه با توجه به علاقه شرکت های ایرانی به جدیدترین امکانات در فرآیندهای فروش و بازاریابی این زیرسیستم ها درون اودو صرفا بومی سازی قالب اسناد و اتصال به سرویس های ایرانی را لازم دارند:

  • قالب اسناد رسمی: با توجه به ارسال پیش فاکتور و اسناد فروش برای مشتریان یکی از قسمت های مورد نیاز بومی سازی، اجرای قالب رسمی و استاندارد اسناد فروش همچون فاکتور و پیش فاکتور مشتریان می‌باشد.
  • اتصال به سرویس های بازاریابی ایرانی: ​در سیستم مدیریت مشتریان اودو، امکان lead generation برای شرکت های خارج از ایران فعال بوده و از سرویس های خارجی استفاده می‌کند این مورد برای ایران باید با سرویس های داخلی همچون رسمیو بومی سازی شود. برای بحث تبلیغات نیز اتصال به سرویس هایی همچون یکتانت نیاز به بومی سازی بر روی پلتفرم اودو دارد.
  • اتصال به شبکه های اجتماعی: یکی از موارد مهم در بخش بومی سازی بازاریابی اودو، اتصال این پلتفرم به شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی است. این پلتفرم برای اتصال به شبکه های اجتماعی همچون واتساپ، اینستاگرام، لینکدین و ... از سرویس iap استفاده می‌کند که این سرویس داخل ایران بلااستفاده است لذا برای استفاده از شبکه های اجتماعی در پلتفرم اودو این موضوع نیاز به بومی سازی و جایگزین کردن سرویس iap دارد.


وبسایت و تجارت الکترونیک:

  • توسعه المنتور و افزودن اسنیپت: سایت ساز اودو را می‌توان یکی از بهترین سایت سازهای متن باز در بین بقیه نرم افزارها نام برد. اما بدلیل محدود بودن اسنیپت ها بسیار دست طراحان وبسایت را در این زمینه بسته نگه داشته است.
  • اتصال سرویس های ایرانی: اتصال سرویس های متعدد مانند آپارات، اخبار، قیمت روزانه ارز و ... در قالب اسنیپت به وبسایت
  • پورتال مشتری: خوشبختانه این مورد در نسخه های جدید بهبود داشته اما هنوز برای مقایسه با پورتال وبسایت های ایرانی، پورتال اودو نیاز به شخصی سازی و بومی سازی برای مشتریان ایرانی دارد.
  • مارکت پلیس: این مورد صرف نیاز کسب و کارهای ایرانی نبوده و حتی کسب و کارهای خارج از کشور هم که فروش به صورت مارکت پلیس را دارند این موضوع یک چالش حل نشده بر روی پلتفرم اودو می‌باشد و برای کسب و کارهایی که فروش به این شکل را دارند نیاز به بومی سازی دارد.


مواردی که در بالا نام برده شد چالش‌های اساسی برای استفاده کامل ماژول های اودو در ایران بودند البته لازم به ذکر است این چالش ها در صورت اجرای صحیح و شناخت کامل نسبت به پلتفرم اودو حاصل شده و برای مجموعه ها قبل از رفع این چالش ها شناخت کامل اودو و پیکربندی این پلتفرم با توجه به نیازهای ایران و کسب و کار خود می‌باشد درصورتی که شناخت کامل از پلتفرم صورت نگیرد کسب و کار در باتلاق توسعه زیرسیستم های اودو گرفتار خواهد شد و به شکلی مسیر پروژه پیش خواهد رفت که یا هزینه نگهداری بسیار بالایی را بر دوش کسب و کار تحمیل می‌کند یا پروژه به شکست می‌انجامد.

ممکن است شما نیز به چالش های بیشتری برخورده باشید که احساس می‌کنید این موارد نیز چالش هایی هستند که باید برطرف شوند، اگر موردی از جانب شما می‌باشد که جزو موارد نام برده شده نیست ممنون میشویم در انتهای این پست در قسمت نظرات اعلام فرمایید تا در انجمن ها و گروه های بومی سازی مطرح شود و در اسرع وقت این چالش های برای استفاده هرچه بهتر اودو در ایران برطرف شوند.

چالش های اودو در ایران

شماهم اگر علاقه‌مند به بومی‌سازی اودو برای ایران و یا آموزش تخصصی توسعه اودو می‌باشید می‌توانید با تیم فادو در تماس باشید.

ارتباط با ما


مسیر رو به رشد اودو در ایران:

خوشبختانه با افزایش علاقه کسب و کارها برای استقرار پلتفرم اودو، جامعه توسعه دهندگان اودو در ایران نیز درحال افزایش است و همین دلیل باعث شتابدهی در بومی سازی اودو، آموزش تخصصی اودو و زمینه‌های دیگری که در کشورهای دیگر به لطف نمایندگی های اودو درحال پیشرفت می‌باشند، در ایران توسط تیم های توسعه و بومی سازی اودو در دست پیشرفت قرار دارد.

با توجه به سرعت پیشرفت اودو در کشورهای مختلف، ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و درصورت حل چالش‌های نام برده شده می‌توان یک نرم افزار بسیار خوب برای انواع کسب و کارها و صنایعی که در ایران مشغول به فعالیت ‌می‌باشند دانست. البته نباید از تلاش دوستانی که درحال مذاکره با اودو برای لغو تحریم ها و اعطای نمایندگی به ایران هستند هم گذشت. شاید در ورژن های بعدی اودو شاهد پکیج بومی سازی برای ایران هم باشیم البته همه این موارد اما و اگری بیش نیست و در ایران مانند بقیه زمینه ها که دست به بومی سازی زده شده تا به اینجای کار تلاش های شایانی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم ماهم بتوانیم گوشه کوچکی از این وظیفه را عهده دار باشیم.

آینده اودو در ایران

اگر مایل هستید در جریان اخبار روز اودو باشید خبرنامه فادو را حتما دنبال کنید.

اطلاعات بیشتر


اشتراک گذاری
بایگانی
ورود افزودن نظر