کشور ایران به دلیل جایگاهی که در صنعت و تجارت دارد و پیشرفت روزافزون صنایع در ایران در زمینه های مختلف همواره نیاز به یک نرم افزار یکپارچه سازمانی (ERP) جهت پاسخگویی به نیازهای مدیریتی صنعت مربوطه در زمینههای مختلف همچون مالی، انبارداری، منابع انسانی و ... حس شده است.
اودو یکی از بهترین نرم افزارهای یکپارچه مدیریت سازمانی (ERP) میباشد که بهدلیل متن باز بودن روز به روز درحال محبوب شدن بین کسب و کارها و صنایع مختلف میباشد. به نحوی که در حال حاضر بیش از هفت میلیون کاربر فعال درحال استفاده از این ERP در سرتاسر جهان میباشند.
یکی از نقاط قوت این نرم افزار، نمایندگی های معتبر در کشورهای مختلف بوده که باعث سهولت استقرار و پشتیبانی این نرم افزار در هر منطقه جغرافیایی میباشند. در کنار این موارد اودو به صورت تخصصی در زمینه بومی سازی ماژول ها برای کشورهای مختلف با همکاری نمایندگانی که در کشورهای مختلف دارد کار کرده است به نحوی که نیازهای اساسی کسب و کارها و صنایع کشورهای مختلف را جوابگو باشد.
متاسفانه به دلیل تحریم هایی که از سوی اتحادیه اروپا (Union Européenne) برای ایران لحاظ شده، شرکت اودو هم بهدلیل تابعیت از قوانین از هرگونه فعالیت در ایران خودداری کرده است. به همین منظور مسائل مربوط به بومی سازی ایران بر روی اودو اصلا پیشرفتی نداشته است و حتی موارد اولیهای که نیاز استفاده در ایران بوده همچون تقویم جلالی و یا ترجمه فارسی، اصلا توسعه داده نشده یا به صورت ناقص در دسترس میباشد.
خوشبختانه بهدلیل متن باز بودن اودو تیم هایی در ایران شروع به بومی سازی و شخصی سازی اودو برای کسب و کارها و صنایع مختص ایران نمودهاند که درحال حاضر در جامعه توسعه دهندگان اودو در ایران (Odoo Community IRAN) دورهم گرد آمده اند و فعالیت های شایانی در این زمینه انجام دادهاند، تیم فادو نیز در این راستا به توسعه و بومی سازی متن باز اودو در ایران کمک میکند.
دراین پست قصد داریم دستاوردهایی که اودو در ایران تا به الان کسب کرده است و چالش هایی که اگر برای کسب و کارها برطرف شوند چه تاثیری در استفاده اودو در ایران خواهد داشت و آینده و راه رو به جلوی اودو در ایران بحث کنیم.
دستاوردهای اودو در ایران:
همانگونه که در بالا اشاره شد ایران به دلیل جایگاه صنعتی در خاورمیانه و دنیا در زمینه صنایع مختلف و کسب و کارهای متعددی سرآمد بقیه کشورها بوده، درحال حاضر صنایع متعددی درحال استفاده از ERP برای رفع نیازها و مدیریت مدل های کسب و کار خود هستند و اکثرا از ERP های بومی مانند همکاران سیستم و رایورز و ... درحال استفاده میباشند.
پس از بلوغ اودو از نسخه ۱۳ به بعد چندین کسب و کار روی به این ERP آورده و بهصورت تخصصی شروع به توسعه و بومی سازی اودو نمودهاند و یا از توسعه دهندگان قدیمی اودو در این زمینه یاری گرفتند. این فعالیت ها باعث روند رو به رشد بومی سازی اودو برای ایران بود که باعث افزایش محبوبیت اودو در ایران بود و کسب و کارهای بیشتری علاقه به استفاده از این ERP از خود نشان دادند به نحوی که مشکلات بومی سازی را برای شروع کنار گذاشتند و از بیس نرم افزار اودو و کمک از اپ استور اودو فعالیت خود را با این ERP شروع کردند.
درحال حاضر صنایع مختلفی همچون پتروشیمی، فولادسازی، کاشی و سرامیک و ... درحال استفاده از ماژول های پایه اودو میباشند و اکثرا یا به صورت تخصصی درحال توسعه اودو بوده و یا از جامعه توسعه دهندگان اودو در ایران در این راه یاری گرفتهاند.
خوشبختانه آمدن نام های بزرگی همچون همراه اول و گل گهر سیرجان و ... برای استفاده از اودو در ایران باعث بهوجود آمدن جنبشی برای رفع مشکلات و چالش های سر راه در ایران شده به نحوی که بهصورت روزانه شاهد افزایش توسعه دهندگان اودو در ایران هستیم و روند بومی سازی سرعت چشم گیری به خود گرفته است.
شماهم اگر علاقهمند به استقرار اودو برای کسب و کار خود شدهاید میتوانید با تیم فادو در تماس باشید تا براساس نیاز و مدل کسب و کاری شما به بهترین شکل ممکن، اودو را برای کسب و کار خود استقرار دهید.
چالشهای اودو در ایران:
اودو بهصورت تخصصی برای اکثر کشورها با همکاری با نمایندگی های مختص آن کشور دست به بومی سازی برای مختص کسب و کار کشورهای مختلف زده، اما بهدلیل تحریم ها ایران از این قاعده مستثنی بوده است.
درحال حاضر چالش های زیادی سر راه استقرار اودو در ایران وجود دارد اما با همه این موارد بعضی از کسب و کارها از کنار این چالش ها رد شده و از بستر پایه نرم افزار اودو درحال استفاده میباشند.
موارد زیر مواردی هستند که چالش های استقرار اودو در ایران میباشند:
موارد پایه:
- تقویم شمسی (بهصورت پیشفرض تقویم شمسی بر روی اودو وجود ندارد، تیم های بومی سازی ایرانی در موارد اقدام به توسعه نمودهاند اما همچنان به صورت ناقص میتوان از تقویم شمسی در اودو استفاده کرد که یکی از موارد اصلی بومی سازی میباشد.)
- ترجمه تخصصی فارسی (به صورت پیشفرض ترجمه تحت الفظی فارسی که تقریبا اکثر کلمات هم ترجمه نشده میباشند بر روی اودو وجود دارد این مورد بهدلیل قابل فهم تر شدن نرم افزار یکی از موارد حیاتی است که باید بهصورت تخصصی برای ایران انجام شود.)
- اطلاعات هویتی اشخاص (بهصورت پیشفرض اطلاعاتی بابت هر شخص حقیقی یا حقوقی در اودو وجود دارد اما بسته به نیاز ایران نیاز هست فیلدهای اطلاعاتی بیشتری به این موارد اضافه شده و یا بعضی از موارد نیز تغییر پیدا کنند.)
- اتصال سرویس های جانبی (سرویس های جانبی ای همچون سرویس پیامک، سرویس پست جمهوری اسلامی ایران و ... باید برای ایران بومی سازی شوند.)
موارد مربوط به بخش مالی:
- موارد قانونی مالی ایران (این مورد بهصورت تخصصی نیاز به بومی سازی دارد و صرفا موارد پایه قانونی مالی ایران بر روی ماژول های مالی اودو وجود دارند.)
- قالب اسناد رسمی (اودو بهصورت پیشفرض قالب اسناد محدودی برای پرینت و نمایش در ماژول های مالی دارد که این مورد نیز باید طبق قالب مالی رسمی ایران بومی سازی شود.)
- پیکربندی جدول حساب (جدول حساب پیشفرض اودو مورد استفاده در اروپا بوده هرچند شباهت های زیادی با جدول حساب های ایران دارد اما نیاز به این است که برای هر صنعت و یا کسب و کار جدول حساب مختص به آن بهصورت ماژول توسعه داده شود.)
- مدیریت چک و سفته (این مورد یکی از موارد اصلی بوده که روی بیس اودو نمیباشد و در قالب ماژول اضافه باید به قسمت حسابداری اودو اضافه شود.)
- تغییر در سطوح تایید و حذف سند (وضعیت هایی که اودو برای اسناد مالی بهصورت پیشفرض قرار داده باید چندین وضعیت اضافه به وضعیتهای پیشفرض اضافه شوند جهت جلوگیری از خطای انسانی و بالا بردن بهرهوری.)
- بهای تمام شده خرید (بهای تمام شده در اودو صرفا مختص به بخش انبارداری بوده و برای بحث خرید مستقیم یک دارایی بهای تمام شده محاسبه نخواهد شد.)
- محدود کردن حساب به شخص و یا حساب تحلیلی (یکی از موارد بسیار مهم که در حسابداری ایران حائز اهمیت میباشد محدود کردن حساب ها میباشد و اهمیت بسیار زیادی در جلوگیری از خطای انسانی دارد.)
- مغایرت گیری بانکی (این قسمت یکی از ویژگی های اصلی اودو در بخش مالی بوده که در خارج از ایران با اتصال به وب سرویس های بانکی مغایرت گیری بهصورت خودکار و دوره ای بدون هیچ دخالت انسانی انجام میشود اما در ایران بهدلیل عدم دسترسی به این نوع وب سرویس ها باید با استفاده از خروجی اکسل بانکی مغایرت گیری صورت گیرد که این مورد نیاز به بومی سازی برای خروجی بانک های مختلف دارد.)
- گزارشات نهادهای حکومتی ایران (مهم ترین موردی که باعث تایید بخش مالی اودو در ایران خواهد بود دریافت گزارشاتی میباشد که نیاز نهادهای حکومتی از هر کسب و کاری میباشد که به صورت دورهای و یا سالیانه باید از سیستم دریافت شوند.)
- اتصال به درگاه های پرداخت (برای بحث فروش آنلاین و پرداخت درون برنامهای یکی از موارد مهم درگاههای پرداخت آنلاین بوده که بهصورت پیشفرض اودو از هیچ کدام از درگاههای ایرانی ساپورت نمیکند.)
- اتصال به وب سرویس ارز (نرخ ارز خودکار یکی از مهم ترین بخش حسابداری برای شرکتهای وارداتی صادراتی میباشد که بر روی اودو به صورت دستی هندل میشود و این مورد باید با اتصال به وب سرویس به صورت خودکار نرخ ارز را بهروز رسانی کند.)
موارد مربوط به بخش منابع انسانی:
- بومی سازی قرارداد کارمندان (بهصورت پیشفرض قراردادی که بر روی اودو برای کارمندان قرار دارد برای ایران ناقص بوده و نیاز به تکمیل فیلدهای اطلاعاتی قرارداد براساس نوع کسب و کار میباشد.)
- اضافه کاری کارمندان (این مورد بهصورت درخواست تاییدیه در اودو هندل شده که به عبارتی از قسمت منابع انسانی اودو تا حدی فاصله گرفته است که بهتر است در درون ماژول های منابع انسانی این بحث مدیریت شود.)
- وام و مساعده (این مورد در اودو در بخش منابع انسانی قسمتی قرار داده نشده که یکی از موارد اصلی منابع انسانی در ایران میباشد و نیاز به بومی سازی دارد.)
- شیفتهای کاری (در ایران به دلیل وجود شیفتهای چرخشی و بعضا شیفتهای هفتگی و دورهای این مورد در اودو تدارک دیده نشده و صرفا شیفتهای روزانه و یا ساعتی را در اودو میتوان تعریف کرد.)
- حقوق و دستمزد (امکان تعریف فرمولهای حقوق و دستمزد بر روی اودو موجود میباشد و نیاز است موارد مربوط به حقوق و دستمزد ایران بهصورت پیشفرض بر روی اودو در قالب یک ماژول قرار داده شوند اما طبق استاندارد مالی ایران برای کسب و کارهای بالا پنجاه پرسنل طرح طبقه بندی مشاغل برای هر کسب و کار بسته به نوع فعالیت تعریف میشود که این امکان در اودو وجود ندارد.)
- بیمه و دیسک بیمه (این مورد نیز به دلیل دریافت گزارش برای نهادهای حکومتی حائز اهمیت بوده و باید حق بیمه و خروجی گزارش بیمه برای کارکنان هر سازمان بهصورت تخصصی برای ایران بومی سازی شود.)
- پرینت فیش حقوق (این مورد نیز جزو اسنادی است که باید طبق استانداردهای ایران ساختاربندی شده و جهت پرینت بر روی اودو قرار داده شود.)
موارد مربوط به بخش انبارداری:
- تعریف واحد فرعی برای محصول (امکان تعریف واحد فرعی برای هر محصول در انبار یکی از نیازهای انبارداری ایران بوده که بهصورت پیشفرض بر روی اودو قرار داده نشده است.)
- بهای تمام شده (بهای تمام شده در اودو در قسمت انبار به خوبی پیاده سازی شده اما بعضی از روندهای محاسبه بهای تمام شده کالا و یا خدمت نیازمند بومی سازی میباشد.)
موارد مربوط به بخش خرید و فروش:
- اصلاح روند فروش طبق استانداردهای ایران (روند فروش در اودو در بعضی قسمت های نیاز به بومی سازی بسته به استانداردهای فروش در ایران دارد.)
- اصلاح فرآیند برگشت از خرید و فروش (این مورد نیز بر اساس استانداردهای ایران فرآیند برگشت از خرید و فروش نیاز به بومی سازی دارد.)
- افزودن هزینههای جانبی به فاکتور خرید و فروش (هزینه های جانبی یکی از موارد مهم فاکتورها بوده که در اودو در قالب یک محصول جدید تعریف میشود و توصیه میشود موارد اصلی به فیلدهای اصلی فاکتور اضافه شوند البته بعضی از هزینههای جانبی مثل تخفیف و مالیات بهصورت فیلد در فاکتورها بوده که همین موارد هم بهدلیل فقط دریافت اطلاعات بهصورت درصد نیاز به بومی سازی دارند.)
موارد مربوط به بخش وبسایت:
- توسعه المنتور و افزودن اسنیپت (سایت ساز اودو را میتوان یکی از بهترین سایت سازهای متن باز در بین بقیه نرم افزارها نام برد اما بدلیل محدود بودن اسنیپت ها، نبودن ساختار Grid، نبود اسنیپتهای بسیار ساده و کاربردی همچون اسنیپت button در اسنیپت ها بسیار دست طراحان وبسایت را در این زمینه بسته نگه داشته است.)
- اتصال سرویس های ایرانی به وبسایت (اتصال سرویس های متعدد مانند آپارات، اخبار، قیمت روزانه ارز و ... در قالب اسنیپت به وبسایت)
- طراحی قالب (اودو در زمینه قالبهای وبسایت در اپ استور به تعداد انگشت شمار قالب های متناسب برای استفاده را دارد و دراین زمینه به شدت میتوان فعالیتهای جذابی داشت.)
مواردی که در بالا نام برده شد چالشهای اساسی برای استفاده کامل ماژول های اودو در ایران بودند ممکن است شما نیز به موارد بیشتری برخورده باشید که احساس میکنید این موارد نیز چالش هایی هستند که باید برطرف شوند، اگر موردی از جانب شما میباشد که جزو موارد نام برده شده نیست ممنون میشویم در انتهای این پست در قسمت نظرات اعلام فرمایید تا در انجمن ها و گروه های بومی سازی مطرح شود و در اسرع وقت این چالش های برای استفاده هرچه بهتر اودو در ایران برطرف شوند.
شماهم اگر علاقهمند به بومیسازی اودو برای ایران و یا آموزش تخصصی توسعه اودو میباشید میتوانید با تیم فادو در تماس باشید.
راه های رو به جلوی اودو در ایران:
خوشبختانه با افزایش علاقه کسب و کارها به سمت اودو جامعه توسعه دهندگان اودو در ایران نیز درحال افزایش است و همین دلیل باعث شتابدهی در بومی سازی اودو، آموزش تخصصی اودو و زمینههای دیگری که در کشورهای دیگر به لطف نمایندگی های اودو درحال پیشرفت میباشند، در ایران توسط تیم های توسعه و بومی سازی اودو در دست پیشرفت قرار دارند.
با توجه به سرعت پیشرفت اودو در کشورهای مختلف ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و درصورت حل چالشهای نام برده شده میتوان یک نرم افزار بسیار خوب برای انواع کسب و کارها و صنایعی که در ایرن مشغول به فعالیت میباشند دانست. البته نباید از تلاش دوستانی که درحال مذاکره با اودو برای لغو تحریم ها و اعطای نمایندگی به ایران هستند هم گذشت. شاید در ورژن های بعدی اودو شاهد پکیج بومی سازی برای ایران هم باشیم البته همه این موارد اما و اگری بیش نیست و در ایران مانند بقیه زمینه ها که دست به بومی سازی زده شده تا به اینجای کار تلاش های شایانی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم ماهم بتوانیم گوشه کوچکی از این وظیفه را عهده دار باشیم.
اگر مایل هستید در جریان اخبار روز اودو باشید وبلاگ فادو را حتما دنبال کنید.