حسابداری ERP

معرفی حسابداری سیستم های ERP و مقایسه با حسابداری سیستم های جزیره‌ای
حسابداری ERP

مجید عزیزی
18 آبان 1402
زمان مطالعه: 14 دقیقه
هنوز نظری وجود ندارد

در این وبلاگ به بررسی سیستم های حسابداری ERP، مزایا و چالش های آنها می پردازیم و آنها را با سیستم های حسابداری جزیره‌ای سنتی مقایسه می کنیم. همچنین سیستم حسابداری Odoo ERP را به شما معرفی کرده و با رقبای خود مقایسه می کنیم.


 سیستم های حسابداری جزیره ای


اولین نسل سیستم های حسابداری، سیستم های جزیره ای یا به اصطلاح سیستم های مجزای حسابداری بودند. این سیستم های با توجه به سادگی در پیاده سازی و هزینه های نسبتا پایین اجرا به شدت بین کسب و کارها با توجه به حساسیت موضوع حسابداری و مالی در قلب کسب و کارها به سرعت محبوب شدند.

این سیستم ها با توجه به نیازمندی بازار و صنایع به شکل ها و انواع مختلف ارائه شدند تا بتوانند جوابگوی نیاز کسب و کارها بوده و تمامی فرآیندهای مالی شرکت و یا کسب و کار را پوشش دهند. درحال حاضر بیش از هزاران سیستم حسابداری جزیره ای بومی و خارج از کشور با توجه به حوزه فعالیت کسب و کارها توسعه داده شده است.

مزیت بزرگ این سیستم ها سادگی و هزینه راه اندازی پایین برای کسب و کارهایی هست که صرفا فرآیند مالی را مدنظر داشته و درحال حاضر قادر به هزینه برای تهیه بقیه زیرسیستم ها نیستند. نگهداری این سیستم ها نیز با توجه به عدم پیچیدگی در پیاده سازی و عدم وابستگی به بقیه زیرسیستم ها نسبتا راحت خواهد بود.

عمده چالشی که این سیستم ها برای کسب و کارها ایجاد می‌کنند معمولا عدم توسعه پذیری با رشد کسب و کار و عدم یکپارچگی با تمامی بخش های سازمان می‌باشند. بسیاری از کسب و کارها با توجه به بزرگ شدن کسب و کار خود اقدام به انتخاب یک سیستم حسابداری برای شرایط فعلی خود می‌کنند، کما اینکه در مسیر رشد یک مجموعه از فرآیندهای ابتدایی تا تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ ممکن است چندین نرم افزار حسابداری در کسب و کار با توجه به نیاز سازمان جایگزین شود.


حسابداری جزیره ای

ظهور سیستم های حسابداری ERP

سیستم‌های حسابداری سنتی جزیره‌ای، دارای محدودیت هایی از قبیل یکپارچگی داده، خطای انسانی، عدم گزارشات یکپارچه و ... بودند. این موضوع باعث ظهور سیستم‌های حسابداری ERP، سیستم های حسابداری را متحول کرد و یکپارچه سازی داده های مالی را در کل سازمان ارائه داد. سیستم های حسابداری ERP همچنین پردازش بلادرنگ، دقت داده ها و بهبود تصمیم گیری را ارائه می دهند.

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های حسابداری ERP در سال های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. این سیستم ها راه حل جامعی را برای مدیریت داده‌های مالی خود در اختیار سازمان ها قرار می دهند و نیازی به ورود دستی داده ها را از بین می برند و خطر خطای انسانی را کاهش می دهند. علاوه بر این، سیستم‌های حسابداری ERP مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری عالی را ارائه می‌کنند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند بدون مواجهه با اختلالات عمده در فرآیندهای حسابداری خود، سازگار و رشد کنند.

یکی از اشکالات احتمالی سیستم های حسابداری ERP هزینه پیاده سازی و نگهداری آن است که می تواند قابل توجه باشد. با این حال، منافع بلند مدت معمولاً بیشتر از سرمایه گذاری اولیه برای سازمان سودمند خواهد بود. علاوه بر این، با کمک مشاوران آگاه و برنامه‌های آموزشی، سازمان‌ها می‌توانند با موفقیت مسیر انتقال به یک سیستم ERP را طی کنند و پتانسیل آن را به حداکثر برسانند.

بزرگترین چالشی که این سیستم ها برای پیاده سازی دارند هزینه معولا بالای این سیستم ها و دانش تخصصی پیاده سازی این سیستم ها با توجه به نیاز و حوزه فعالیت کسب و کارها می باشد.

با یک جمله ساده بخواهیم سیستم های حسابداری ERP را معرفی کنیم این سیستم های آینده سیستم های حسابداری برای سازمان ها و کسب و کارها می‌باشند.

حسابداری ERP

تفاوت سیستم های حسابداری ERP و سیستم های حسابداری جزیره‌ای

عمده تفاوت های حسابداری سیستم های ERP و حسابداری سیستم های جزیره ای به شرح زیر است:

عنوان
سیستم های حسابداری ERP
سیستم های حسابداری جزیره ای

دامنه کاربرد

شامل تمامی فرآیندهای سازمان همچون تولید، منابع انسانی، انبار، خرید و فروش و ...

تمرکز بر یک بخش یا فعالیت خاص سازمان مانند مالی و حسابداری و یا حقوق و دستمزد

یکپارچگی اطلاعات

یکپارچگی اطلاعات بین تمامی بخش های سازمان و جلوگیری از ساخت داده های تکراری

عدم یکپارچگی اطلاعات بین سیستم حسابداری و بقیه سیستم ها و معمولا ایجاد داده های تکراری

هماهنگی فرآیندها

هماهنگی خودکار فرآیندهای سازمان بین زیرسیستم ها و جلوگیری از خطای انسانی

هماهنگی به صورت دستی فرآیندهای سازمان بین زیرسیستم ها و افزایش احتمال بروز خطای انسانی

مقیاس پذیری

قابلیت افزایش مقیاس و زیرسیستم ها با توجه به روند رو به رشد کسب و کارها

ساختار معمولا بسته برای یک حوزه فعالیت خاص و یا مقیاس خاصی از کسب و کارها

سرعت تصمیم گیری

امکان تصمیم گیری در لحظه با توجه به خودکار بودن فرآیندهای سازمان

وابستگی تصمیم‌گیری به هماهنگی دستی زیرسیستم ها و بعضا اشتباه در تصمیم گیری

صرفه جویی در زمان

صرفه جویی چشم گیر در زمان استفاده با توجه به خودکار بودن فرآیندها

معمولا هدر رفتن زمان بالا به دلیل هماهنگی دستی و بررسی اطلاعات بین سیستم ها

صرفه جویی در منابع انسانی

کاهش نیروی انسانی سازمان و عدم نیاز به نیروی انسانی واسط زیرسیستم ها

نیاز به نیروی انسانی واسط برای هماهنگی زیرسیستم ها و بررسی اطلاعات بین سیستم ها

سهولت پیاده سازی

پیاده سازی نسبتا پیچیده و همه جانبه و نیاز به افراد متخصص در کسب و کارها

پیاده سازی نسبتا ساده و تک فرآیندی در کسب و کارها و عدم نیاز به افراد متخصص

زمان پیاده سازی

زمان پیاده سازی بالا با توجه به پیچیدگی فرآیندها

زمان پیاده سازی پایین با توجه به تمرکز بر فرآیندهای محدود سازمان

هزینه پیاده سازی

هزینه پیاده سازی بالا با توجه به نیاز به افراد متخصص و زمان اجرای بالای پیاده سازی

هزینه پیاده سازی پایین با توجه به عدم نیاز به افراد متخصص و زمان اجرای پایین پیاده سازی

فناوری های به روزبا توجه به همه جانبه بودن این سیستم ها معمولا از فناوری های به روز در پیاده سازی و زیرسیستم ها استفاده می‌شود

با توجه به سادگی و کوچک بودن این سیستم ها معمولا از فناوری های پیچیده و مدرن استفاده نمی شود

امنیت اطلاعات

معمولا دارای استانداردهای امنیتی بالا و بین المللی با توجه به حساسیت این سیستم ها در کسب و کارها

با توجه به حوزه محدود فعالیت این سیستم ها معمولا استانداردهای پایه و مجوزهای سطح پایین می باشند

به روز رسانی سیستم

پیچیدگی بالا و زمان بر در به روز رسانی و نیاز به دانش تخصصی

معمولا عدم پیچیدگی در به روز رسانی و عدم نیاز به دانش تخصصی

پشتیبانی و نگهداری

نگهداری و پشتیبانی با هزینه بالا با توجه به همه جانبه بودن این سیستم ها

با توجه به کوچک بودن این سیستم ها و تمرکز بر فرآیندهای محدود سازمان نگهداری و پشتیبانی با هزینه کمتری صورت می‌گیرد


معرفی حسابداری اودو

عمده چالش هایی که کسب و کارها بر سر راه خود می‌بینند تا از سیستم های حسابداری ERP استفاده نکنند و از کنار مزیت های عالی این سیستم ها عبور می‌کنند و تن به سیستم به های جزیره ای می‌دهند عمدتا به خاطر هزینه خیلی بالا زمان پیاده سازی بالا و نیاز به دانش تخصصی پیاده سازی است که این سه دلیل به تنهایی باعث شکست درصد بالایی از پروژه های ERP در سازمان ها می‌شوند می‌باشد.

سیستم حسابداری Odoo ERP با رویکرد رفع چالش های استقرار سیستم های ERP در سازمان، عمده چالش هایی  بر سر راه سازمان ها برای استقرار سیستم های ERP وجود داشت را برطرف کرده است. اودو به دلیل ساختار متن باز و هزینه توسعه پایین تر نسبت به رقبای موجود در بازار بزرگترین چالش که هزینه نرم افزار برای کسب و کارها می‌‎باشد را برطرف کرده و در ادامه با توجه به ساختار ماژولار این پلتفرم و امکان مقیاس پذیری با مسیر رشد کسب و کارها معمولا زمان اجرای خیلی پایین تری نسبت به رقبا این پلتفرم دارا می‌باشد. چالشی که همچنان بر سر راه استقرار ERP ها وجود دارد و در Odoo هم کم و بیش نمایان هست نیاز به دانش تخصصی استقرار با توجه به نوع سازمان و حوزه فعالیت سازمان ها می باشد که Odoo برای این مسئله راهکار اجرا به وسیله شرکای تجاری را ارائه داده تا کمبود نیروی متخصص این پلتفرم تا حد زیادی برطرف شود به شکلی که درحال حاضر بیش از 1500 شریک تجاری فعال در کشورهای مختلف درحال ارائه خدمات اجرای این پلتفرم به مشتریان می باشند.

آنچه سیستم حسابداری Odoo ERP را متمایز می کند، رویکرد خودکار و کاربرپسند آن به حسابداری است. با خودکارسازی فرآیندهای اصلی حسابداری، مانند ثبت تراکنش، صورتحساب، و مغایرت گیری، کسب و کارها را قادر می سازد تا عملیات مالی خود را ساده کرده و کارایی را بهبود بخشند. سیستم حسابداری Odoo ERP با گزارشات جامع در بخش های بهای تمام شده و بودجه بندی شرکت کمک شایانی در تصمیم گیری مدیران بابت فرآیند مالی شرکت می‌کند.

درحال حاضر بخش مالی و حسابداری اودو با بیش از 200 زیرسیستم یکی از کامل ترین و مقرون به صرفه ترین سیستم های حسابداری ERP در بازار می‌باشد.

حسابداری odoo


نسخه بومی سازی شده حسابداری اودو

باتوجه به محبوبیت روز افزون این پلتفرم در بین کسب و کارها و توسعه نسخه های جدید این پلتفرم برای انواع مختلف کسب و کار خوشبختانه تیم های داخل ایران دست به کار شده و نسخه های بومی این پلتفرم را برای کسب و کارهای مختلف ارائه داده‌اند.

نسخه بومی سازی شده فادو شامل فرآیندهای استاندارد مالیاتی و مالی ایران مانند استاندارد سازی گزارشات سود و زیان و ترازنامه و ... و افزودن فرآیندهای نقدینگی و سامانه مودیان مختص کسب و کارهای ایرانی بوده است. درکنار موارد فوق قالب اسناد و چاپ گزارشات نیز براساس استانداردهای ایران بومی سازی شده است.

بنابراین درحال حاضر کسب و کارهای ایرانی با توجه به توضیحات داده شده می‌توانند بدون چالش کسب و کار خود را بر روی این پلتفرم مهاجرت داده و از امکانات این پلتفرم نهایت استفاده را ببرند.

برای ارتباط با کارشناسان مالی و حسابداری ما می‌توانید از طریق زیر اقدام کرده و با توجه به شناخت از کسب و کار شما بهترین پلن استقرار به شما ارائه شود.

ارتباط با کارشناسان مالی و حسابداری


نتیجه گیری

با توجه به توضیحات داده شده، سیستم های جزیره ای عمدتا متناسب برای شروع کسب و کارها می‌باشند تا کسب و کارها بدون چالش و هزینه اضافی بتوانند مدیریت مالی خود را به شکلی ساده پیاده کنند اما همراه با بزرگ شدن کسب و کار و اضافه شدن فرآیندهای جدید سیستم های جزیره ای دچار چالش شده و درجوابگویی به تمامی نیازهای سازمان کمبود خواهند داشت. با توجه به معرفی پلتفرم اودو و مزیت این پلتفرم نسبت به رقبا در بازار و رفع چالش های استقرار سیستم های ERP حتی برای شروع کسب و کارها نیز این پلتفرم پیشنهاد می‌شود تا کسب و کارها از ابتدای فرآیند خود با توجه به نیاز و گستردگی سازمان سیستم خود را ارتقا داده و از امکانات جذاب این پلتفرم استفاده کنند.

درانتها شما هم اگر تفاوت های بیشتری بین سیستم های جزیره ای و ERP می‌دانید و یا مزیت و معایبی درمورد پلتفرم اودو در نظر دارید که در این پست گفته نشد در قسمت نظرات نظر خود را بیان کنید.

برای دریافت نسخه دمو و جلسه با کارشناسان فروش با ما در ارتباط باشید.

​ارتباط با ما​


اشتراک گذاری
بایگانی
ورود افزودن نظر