معرفی اودو

معرفی اودو و مقایسه Odoo ERP با ERP های بین المللی و داخلی و معایب و مزیت های آن نسبت به رقبا
معرفی اودو

میلاد صادقی
16 آبان 1402
زمان مطالعه: 23 دقیقه
هنوز نظری وجود ندارد

معرفی سیستم های ERP

برای یک مدیر کسب و کار، گرفتن تصمیم درست در زمان مناسب برای افزایش سرعت رشد کسب و کار مهم است.

ERP مخفف عبارت لاتین Enterprise resource planning یا همان سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان می‌باشد. این منابع می‌تواند شامل نیروی انسانی، مواد اولیه، سرمایه، دارایی یا هر آنچه سازمان در اختیار دارد، باشد. 

سیستم های مدیریت یکپارچه منابع سازمانی (ERP) این امکان را به شما می‌دهد تا در کمترین زمان بهترین تصمیمات مربوط به کسب و کار خود را لحاظ کنید. بنابراین شما به یک ERP با کمترین پیچیدگی در کسب و کار خود نیاز خواهید داشت که برای هر بخش از مدل کسب و کار شما کارآمد باشد. 

سیستم های ERP عمدتا شامل زیرسیستم های مختلف مربوط به تمامی حوزه های کسب و کار می‌باشند که تمامی این زیرسیستم ها از یک دیتابیس واحد برای مدیریت اطلاعات بهره می‌برند. برخی از این زیر سیستم ها رابطه مستقیم با حوزه های مالی، منابع انسانی، تولید، خرید و فروش، بازاریابی، تجارت الکترونیک و ... سازمان دارند. 

نرم افزارهای متعددی برای راهکارهای ERP در بازار امروزه بین المللی و داخلی نرم افزار مطرح شده اند، برای مثال نرم افزارهای بین المللی ای مانند: SAP, Oracle, Odoo, Microsoft Dynamic 365 و ... و نرم افزارهای داخلی‌ای مانند: آرین سیستم، راهکاران، تیم یار، شماران سیستم، رایورز و ... می‌باشند.


ERP های ایرانی

 مسئله‌ای که در ERP های موجود بسیار اهمیت دارد، برقراری ارتباط و یکپارچه سازی زیر سیستم ها بوده  که دلیل تمایز و برتری بعضی از نرم افزارهای موجود در بازار نسبت به بقیه نقطه قوتشان در این زمینه می‌باشد.


معرفی Odoo ERP

پلتفرم اودو یکی از برجسته ترین راهکارهای ارائه شده برای مدیریت کسب و کار با رویکرد ERP می‌باشد. این پلتفرم در سال 2005 با عنوان Tiny ERP توسط Fabien Pinckaers که درحال حاضر مدیرعامل این شرکت می‌باشد فعالیت خود را آغاز نمود. پس از اینکه پلتفرم به عنوان OpenERP نامگذاری شد، به عنوان یک پلتفرم متن باز توسعه یافت. در سال 2014، نسخه 8 Odoo منتشر شد که پایه پلتفرم فعلی Odoo بود. از سال 2014 Odoo هر سال یک نسخه به روز شده جدید منتشر می کند و در حال حاضر نسخه 17 Odoo را داریم که پیشرفته ترین و سریع ترین نسخه Odoo است که تاکنون منتشر شده است.

Odoo ERP یک پلتفرم یکپارچه متن باز، برای مدیریت منابع سازمان می‌باشد. این پلتفرم درحال حاضر با بیش از 12 میلیون کاربر فعال در 150 کشور دنیا و بیش از 1500 نماینده رسمی در کشورهای مختلف، از محبوب ترین و بهترین ERP های حال حاضر دنیا می‌باشد.

ساختار این پلتفرم به صورت ماژولار بوده و قابلیت توسعه پذیری بالایی را برای سازمان های SME و Big Company فراهم می‌کند.

این پلتفرم درحال حاضر با بیش از 50 سیستم اصلی و بیش از 1000 زیرسیستم تکمیلی و با بهره گیری بیش از 40,000 ماژول Third Party، جامع ترین ERP ارائه شده برای کسب و کارهای مختلفی همچون تولیدی‌ها، بازرگانی‌ها، شرکت های خدماتی، فروشگاه ها و ... می‌باشد.

این پلتفرم در 2 نسخه Community و Enterprise عرضه شده که نسخه Community نسخه متن باز بوده و نسخه Enterprise نسخه شامل لایسنس می‌باشد. (برای آشنایی با نسخه ها و تفاوت آنها می‌توانید لینک www.odoo.com/page/editions مطالعه فرمایید.)

درحال حاضر شرکت های بزرگی همچون QIA، Toyota، KMPG درحال استفاده از این پلتفرم می‌باشند.

برای آشنایی بیشتر با این پلتفرم می‌توانید به وبسایت رسمی این پلتفرم به نشانی www.odoo.com مراجعه فرمایید.

اودو


مقایسه Odoo ERP با بقیه ERP های داخلی و بین المللی

نکات زیر را مرور کنید تا بدانید چرا اودو بهترین ERP حال حاضر برای هر کسب و کاری است:

۱- نرم افزار ERP ارزان قیمت:

هنگام انتخاب اودو برای کسب و کار خود، نیازی به نگرانی در مورد هزینه و بازگشت سرمایه نیست! درحالی که مطمئنن شما برای انتخاب یک نرم افزار ERP هزینه راه اندازی و نرخ کارکرد را حتما مدنظر خواهید داشت، به همین دلیل است که ما اودو را برای کسب و کار شما توصیه می کنیم. 

در مورد هزینه راه اندازی و نگهداری این پلتفرم، Odoo ERP با توجه به تکنولوژی های استفاده شده در توسعه این پلتفرم هزینه بسیار کمتری نسبت به رقبای خارجی و داخل دارد.

با توجه به ماهیت متن باز بودن این پلتفرم و وجود نمایندگی ها و توسعه دهندگان متعدد، شما برای راه اندازی و نگهداری این نرم افزار وابسته به یک شرکت یا شخص خاص نخواهید بود و می‌توانید خدمات راه اندازی و نگهداری خود را از شرکت های متعددی که درحال حاضر درحال خدمات دهی بر روی این پلتفرم می‌باشند، دریافت کنید.

اگر بتوانید جامع ترین و سریع ترین نرم‌افزار ERP را با قیمتی بسیار ارزان دریافت کنید، چرا واقعاً می‌خواهید هزینه بیشتری بپردازید؟

ERP ارزان

۲-  نرم افزار مدیریت یکپارچه و همه جانبه:

اودو شامل تمام ماژول های کلیدی مرتبط با نیاز کسب و کارها همچون: مالی و حسابداری، منابع انسانی، تولید، خرید و فروش، مدیریت مشتریان، بازاریابی، تجارت الکترونیک و غیره است، که برای هر کسب و کار، صرف نظر از ماهیت و ابعاد آن ضروری است. استفاده از همه این ماژول ها برای کسب و کار شما آسان خواهد بود و حتی سفارشی کردن آنها منطبق بر نیاز شما آسان تر است.

بنابراین، به جای استفاده از یک بسته نرم افزاری برای فرآیندهای خاص، بهتر است از یک نرم افزار یکپارچه استفاده کنید. برای اینکار، اودو بهترین راه حل را در بین تمام نرم افزارهای ERP موجود در بازار ارائه داده است. 

در میان تمامی ERP های حال حاضر، اودو به شکل بهتری تمامی نیازهای کسب و کار را در دل خود دیده است. کما اینکه در ERP های بزرگی مثل SAP و Oracle شاهد زیرسیستم های اصلی ای همچون مالی و حسابداری، منابع انسانی، تولید و زیرسیستم هایی در این حوزه ها هستیم. درحالی که با توجه به نیازهای روز بازار، کسب و کارها تعاملات جدا نشدنی‌ای با شبکه‌های اجتماعی، وبسایت، فروشگاه اینترنتی و مواردی که ارتباط مجازی کسب و کار با مشتری نهایی را فراهم می‌سازند، دارند. خوشبختانه Odoo ERP به خوبی تمامی جوانب تجارت الکترونیک کسب و کارها را محیا کرده و دراین زمینه جزو بهترین ERP های حال حاضر دنیا می‌باشد.

همچنین، می توانید به راحتی اودو را مطابق با نیازهای تجاری خود سفارشی سازی کنید. برای اینکار می‌توانید هر تعداد برنامه را که می خواهید از شرکت ها و یا کارشناس و افراد متخصص خدمات دهنده به صورت Third Party می‌باشند دریافت کنید.

ERP یکپارچه

۳- نرم افزار ERP متن باز:

با اودو، می توانید بهره وری کسب و کار خود را به دلیل ماهیت متن باز بودن آن ساده و بهبود ببخشید. جامعه توسعه دهندگان اودو به طور مداوم بر روی فایل های متنی ASCII درحال توسعه می‌باشند تا نرم افزار تجاری فراگیری را در اختیار شما قرار دهند که عاری از هر گونه مشکلی باشد. 
چالش اصلی کسب و کارها مخصوصا کسب و کارهای ایرانی روی بقیه پلتفرم ها وابستگی عمیق به شرکت ارائه دهنده پلتفرم می‌باشد. به شکلی که درصورت تغییر سیاست های شرکت ارائه دهنده خدمات نرم افزار و یا افزایش قیمت های گزاف، کسب و کارها با توجه به حساسیت سیستم های ERP در سازمان مجبور به وفق دادن خود با شرایط شرکت ارائه دهنده نرم افزار دارند. خوشبختانه این موضوع به خاطر ماهیت متن باز بودن Odoo ERP وابستگی شما را نسبت به شرکت ارائه دهنده خدمات کاهش خواهد داد به شکلی که می‌توانید شرح خدمت، توسعه و یا سفارشی سازی خود را با بیش از 1500 نماینده رسمی و بیش از 20,000 توسعه دهنده و کارشناس استقرار این پلتفرم پیش ببرید.
از بزرگترین مزیت سیستم های متن باز با توجه به استفاده روزمره تعداد کاربران زیاد و توسعه دهندگان متعدد، امنیت بالای این سیستم ها و گزارش سریع و رفع باگ های احتمالی در نسخه های قدیمی و جدید می‌باشد که این موضوع در نرم افزارهایی که سورس بسته دارند بسیار ریسک بزرگی بوده و معمولا تست های سمت کاربران روی جامعه محدودی می‌باشد که این موضوع با توجه به جامعه استفاده کننده از نرم افزارهای متن باز بسیار بهتر صورت می‌گیرد.
متن باز بودن اودو باعث سرعت بخشیدن به روز رسانی های و رفع باگ های ورژن های جدید شده است و این مورد با توجه به گسترش جامعه متن باز اودو، به طور مداوم درحال اضافه شدن ویژگی های جدید به نرم افزار می‌باشد.
ERP متن باز

۴- پیاده سازی و یکپارچه سازی آسان:

پیاده سازی، و همچنین یکپارچه سازی برنامه های کاربردی اودو، بسیار ساده تر از هر نرم افزار ERP دیگری در بازار است. اودو شامل ماژول هایی است که باعث می شود فرآیندهای مختلف خود را به صورت ماژولار پیاده سازی کنید تا کل سیستم دچار اختلال نشود.

ساختار ماژولار این پلتفرم کمک شایانی به استقرار یک نرم افزار ERP در سازمان‌ها می‌کند تا تیم استقرار بتوانند با توجه به ساختار کسب و کار هدف و اولویت بندی های مجموعه پلن استقرار خود را طراحی کنند. در بعضی از نرم افزارهای ERP به دلیل معماری نادرست در مهندسی نرم افزار وابستگی شدیدی بین زیرسیستم ها وجود دارد به شکلی که شما برای استقرار این نرم افزار ها در مجموعه خود مجبور خواهید بود مسیر ثابتی که برای این پلتفرم ها تعریف شده را طی کنید که در اکثر مواقع این شیوه استقرار مغایرت با نیازهای فورس سازمان خواهد داشت.

لازم به ذکر است با توجه به گستردگی و پیچیدگی های پیاده سازی نرم افزارهای ERP در سازمان ها عمده دلایل شکست در پیاده سازی این نرم افزارها، فرسایشی شدن استقرار در سازمان ها و معمولا بسته بودن چارچوب استقرار این پلتفرم ها می‌باشد.  درحال حاضر درصد موفقیت استقرار نرم افزار Odoo ERP در سازمان‌ها، با توجه به معماری درست در طراحی زیرسیستم های مختلف درصد بالاتری نسبت به رقبای حال حاضر در بازار دارد.

البته این موضوع همان اندازه که در پیاده سازی به تفکیک زیرسیستم ها به سازمان‌ها کمک می‌کند، در پیاده سازی به صورت کامل زیرسیستم های ERP در سازمان، داخل اودو دیده شده و با نصب و اضافه شدن زیرسیستم های جدید تاثیرات این زیرسیستم ها در زیرسیستم‌های قبلی دیده می‌شوند.

پیاده سازی ERP

۵- مقیاس پذیری عالی:

 

اودو یک نرم افزار متمرکز ERP تجاری است که به دلیل مقیاس پذیری مشهور است. اودو بر اساس ویژگی ها و کارآیی هایی که در خود گنجانده است متناسب با هر نوع کسب و کار و حتی گستردگی مختلف کسب و کارها پاسخگوی نیاز آنها می‌باشد.

اودو وابسته به یک نوع و یا سطح خاصی از یک کسب و کار نمی‌باشد و ساختار ماژولار این نرم افزار مقیاس پذیری بر اساس نوع کسب و کار دراختیار شما قرار می‌دهد.

به عنوان مثال شما از پلتفرم اودو می‌توانید در کسب و کارهای تولیدی، بازرگانی، خدماتی، فروشگاهی و خرده فروشی استفاده کنید. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه یک پلتفرم می‌تواند این حجم نیاز از حوزه های مختلف کسب و کار را در خود دیده باشد، جواب این است که اودو به دو شکل به این نیازها پاسخ می‌دهد در مرحله اول ساختار این پلتفرم به شدت قابل کانفیگ بوده و به اصطلاح مثل یک خمیر بازی می‌تواند با توجه به نیاز سازمان شما شکل بگیرد و در مرحله دوم ماهیت متن باز بودن و توسعه پذیر این پلتفرم بوده که درصورت نیاز و کمبود امکان خاصی در این پلتفرم کسب و کارها بتوانند نیاز خود را دراین پلتفرم به سادگی ایجاد کرده و یا از زیرسیستم هایی که به صورت تخصصی برای حوزه کاری خود توسط نمایندگان رسمی و شرکت هایی که خدمات تخصصی اودو ارائه می‌دهند دریافت کنند.

موضوع بسیار مهم و جذاب نیز در این بخش پشتیبانی اودو از قابلیت چند شرکتی و چند شعبه برای کسب و کارها می‌باشد. بنابراین برای کسب و کارهایی که به صورت هلدینگ فعالیت دارند و اگر حوزه کاری شرکت های زیر مجموعه متفاوت یا یکسان باشد اودو نیز امکان تنظیم این شرکت ها روی یک دیتابیس واحد حتی اگر حوزه فعالیت هر شرکت متفاوت باشد را به مدیران کسب و کار می‌دهد و مدیران می‌توانند گزارشات یکپارچه ای از شرکت های زیرمجموعه خود به صورت لحظه ای داشته باشند.

شما با اودو می‌توانید چندین مدل کسب و کاری خود را مدیریت کنید تا از بهره‌وری بالای این نرم افزار شگفت زده شوید.

ERP کامل

۶- برنامه‌های جانبی متنوع و متعدد:

اپ استور اودو (Odoo App Store) با بیش از 45,000 برنامه کاربردی که توسط توسعه دهندگان اودو قرار داده شده است، مزیت بسیار بزرگی نسبت به ERP های حال حاضر بازار بوده به شکلی که کسب و کارهای بزرگ و یا کسب و کارهایی که فرآیندهای خیلی خاص دارند برای جوابگویی به نیاز این کسب و کارها ماژول های تخصصی ای در اپ استور قرار داده شده و بسیاری از ویژگی های جدید در نسخه های جدید اودو، از همین برنامه های کاربردی و نیازی که کسب و کارها به این برنامه ها دارند اضافه می‌شود.

ماژول هایی در اپ استور اودو موجود است که حتی بیش از 100,000 بار دانلود را دارند و این نشان دهنده استفاده کسب و کارها در کنار پلتفرم اودو از اپ استور آن می باشد.

لازم به ذکر است ماژول های بومی سازی متعددی برای کشورهای مختلف در اپ استور اودو موجود بوده که کسب و کارها با توجه به نیاز منطقه جغرافیایی خود از این ماژول ها بهره می‌برند.

عمده ماژول هایی که داخل اپ استور قرار دارند توسط توسعه دهنگان به صورت رایگان و متن باز عرضه شده و مدام درحال به‌روزرسانی می‌باشند. تعدادی از این ماژول ها به‌دلیل کاربرد تخصصی و پیچیدگی ای که دارند و یا توسعه گسترده‌ای که بر روی آنها انجام شده دارای لایسنس می‌باشند که اکثرا با قیمت پایین قابل خرید می‌باشند.

ماژول ها و برنامه هایی که در اپ استور اودو قرار داده شده‌اند اکثرا توسط نمایندگی های اودو و یا توسعه دهندگان معتبر اودو زیر نظر انجمن توسعه دهندگان اودو (OCA) در سرتاسر جهان توسعه داده شده‌اند.

شما می توانید از هر یک از این برنامه های کاربردی برای سفارشی سازی اودو، برای کسب و کار خود استفاده کنید.

ERP توسعه پذیر

۷- پشتیبانی جهانی:

همانطور که در نکات بالا بحث کردیم، اودو خدمات مختلف خود را از طریق تعداد زیادی برنامه و ماژول توسعه یافته توسط نمایندگان اودو در سراسر جهان ارائه می کند.

با توجه به حوزه فعالیت شرکت هایی که فعالیت خارج از کشور نیز دارند، اودو یک پلتفرم مناسب و استاندارد برای استفاده خارج از کشور نیز می‌باشد که شرکت های می‌توانند برای اجرای این پلتفرم در هرکشور از نمایندگی رسمی اودو در کشور مقصد نیز استفاده کنند و خدمات پشتیبانی و بسته های بومی سازی مربوط به کشور مورد نظر را دریافت کنند.

درباره هزینه پشتیبانی و توسعه نیز با توجه به فعالیت شرکت های هندی و چینی بر روی اودو، هزینه خدمات بسیار به صرفه نسبت به شرکت های اروپایی و آمریکایی بوده و تفاوت دستمزد چندانی با دستمزد ایران مخصوصا در شرکت های هندی نیست و شرکت های ایرانی به راحتی درصورت نیاز به افراد متخصص می‌توانند از شرکت های هندی در راستای برآورده کردن نیاز خود بر روی اودو استفاده کنند.

بنابراین، کسب و کارها همیشه با پشتیبانی فوری و جهانی می‌توانند از اودو استفاده کنند.

پشتیبانی ERP

نتیجه گیری:

در این پست درکنار معرفی سیستم های ERP و Odoo با ارائه ۷ دلیل معتبر توضیح دادیم که چرا اودو بهترین نرم افزار ERP در بازار برای کسب و کارهای مختلف است.

شما می توانید سفارشی سازی اودو را بر اساس اندازه کسب و کار خود، بزرگ، متوسط ​​یا کوچک، به راحتی دریافت کنید و از بند انحصار و وابستگی به یک سری از شرکت های خاص و یا افراد خاص برای توسعه کسب و کار خود رهایی پیدا کنید.

برای برنامه‌ها و ماژول‌هایی که بیشتر برای کسب و کار شما مناسب هستند، می‌توانید از فروشگاه برنامه‌های اودو دیدن کنید، جایی که توسعه‌دهندگان متخصص  بهترین و ارزان‌ترین راه‌حل‌های ERP را ایجاد می‌کنند. 

و در نهایت یک نرم افزار جامع تحت وب و متناسب با کسب و کار خود را به صورت شخصی سازی شده دریافت کنید و با توجه به مسیر توسعه کسب و کارتان نرم افزارتان نیز به همان نسبت رشد کرده و جوابگوی نیاز شما باشد.

درصورتی که شما دلیلی دیگر برای استفاده از Odoo ERP و یا معایب و مزایای این پلتفرم، نسبت به پلتفرم های مشابه دارید در قسمت نظرات این پست اعلام کنید تا بقیه افراد و کسب و کارهایی که این پست را مطالعه می‌کنند در جریان آن قرار بگیرند.


دریافت دمو:

همین الان اقدام به راه اندازی اودو برای مدیریت بهتر و بهره‌وری بالا برای کسب و کار خود کنید، تیم فادو به‌صورت تخصصی شما را در این مسیر همراهی خواهد کرد.

برای دریافت دموی نسخه بومی سازی شده اودو برای کسب و کارهای ایرانی و ارتباط با کارشناسان ما می‌توانید از طریق زیر با ما درتماس باشید.

​​دریافت دمو​

اشتراک گذاری
بایگانی
ورود افزودن نظر